Na zimę szczególnie...

Wydanie: 4/2004

Są takie stany depresyjne, które szybko mijają, oraz takie, które mogą doprowadzić do pełnej izolacji, przerwania kariery szkolnej, a nawet do samobójczej śmierci. Jak je rozróżnić u młodzieży, by pomóc, zanim będzie za późno? Agnieszka Gmitrowicz pokazuje, co może zrobić nauczyciel w szkole – na które "znaki ostrzegawcze" powinien zwrócić szczególną uwagę, w jaki sposób ma reagować i jakich zasad przestrzegać w kontakcie z depresyjnym uczniem.

Coraz większa liczba dzieci i młodzieży ma kontakt z narkotykami. Co może zrobić nauczyciel, by zmniejszyć ryzyko uzależnienia u swoich uczniów? O nauce odmawiania, pracy z liderami szkolnymi i profilaktyce w szkołach pisze Marta Kolwińska.

W natłoku spraw szkoła gubi gdzieś swoją wychowawczą misję. A przecież właśnie dzisiaj wydaje się ona niezwykle potrzebna. Antonina Gurycka pokazuje, że współczesna szkoła może wychowywać, a nauczyciel ma szansę stać się mistrzem wychowania. Maria Kalinowska pisze o uczeniu się trudnej, ale pasjonującej roli wychowawcy, o sztuce kompromisu i o budowaniu własnej wiarygodności w kontaktach z uczniami i ich rodzicami.

O dysleksji mówi się coraz częściej, ale nie zawsze rzetelnie. Prowadzi to do błędnego myślenia o tym zaburzeniu i do nieprawidłowych reakcji nauczycieli i rodziców. Marta Bogdanowicz wyjaśnia, czym się objawia dysleksja i kiedy możemy ją rozpoznać, obala szkodliwe mity i pokazuje, na czym powinna polegać skuteczna pomoc dziecku z dysleksją. Anna Grabowska wskazuje na potrzebę wdrożenia w życie nowych metod i zastosowania się do najnowszych badań i odkryć, by działania na rzecz uczniów z dysleksją prowadziły do rzeczywistej poprawy ich funkcjonowania.