Na wiosnę szczególnie...

Wydanie: 1/2006

W polskiej szkole jest coraz więcej agresji. Przybiera ona przeróżne formy – od bijatyk w młodszych klasach podstawówki po ukryte i perfidne formy dręczenia w klasach szkół ponadgimnazjalnych. Co prawda polscy uczniowie jeszcze nie dorównują poziomem agresji młodym Litwinom i Austriakom, najbardziej agresywnym w Europie, ale niebezpiecznie się do nich zbliżają. Jaki jest rzeczywisty poziom agresji polskich uczniów? Jakie są jej przyczyny? Jak sobie z nią radzić? Piszą o tym Grażyna Poraj, Agnieszka Milczarek oraz Ewa i Jacek Morawscy.

Co uczeń, to inny styl przyswajania informacji płynących ze świata, a tym samym uczenia się. Znalezienie takie metody, która pogodziłaby tak różne style, wydaje się czasem po prostu niemożliwe. A jednak da się to zrobić! Anna Ziółkowska, Małgorzata Fajkowska-Stanik, Michael Eysenck i Jarosław Utnik wyjaśniają, jak to zrobić.

Xiao Ling od kilku miesięcy chodzi do jednej z warszawskich szkół. Nie potrafi się w niej odnaleźć, a nauczyciele nie bardzo wiedzą, jak mu pomóc. Tymczasem takie sytuacje będą się powtarzać coraz częściej – w Polsce jest bowiem coraz więcej dzieci pochodzących z innych kultur. Przyjechały ze swoimi rodzicami, którzy w naszym kraju pracują albo szukają lepszego życia. To nauczyciele mogą najbardziej im pomóc w oswojeniu się z zupełnie nową rzeczywistością. I wcale nie wymaga to od nich wielkiego wysiłku – przekonują Dominika Cieślikowska i Karolina Mazurowska.