Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 6–13 lat?

Natalia Minge, Krzysztof Minge, Wydawnictwo Samo Sedno, Warszawa 2013

Był czas, kiedy okres szkoły podstawowej psychologia traktowała nieco po macoszemu – z pozoru niewiele się w ciągu tych kilku lat dzieje, dzieci rozwijają się powoli, ale systematycznie, zdobywają stopniowo nowe umiejętności. Pod względem intensywności trudno go porównywać z pierwszymi trzema latami życia czy okresem dorastania.

Na szczęście jednak psychologia dostrzegła, że pomimo pozornego spokoju czas między szóstym a trzynastym rokiem
życia dorównuje znaczeniem najbardziej dynamicznym okresom rozwoju człowieka. Przybywa badań i wiedzy, dzięki którym ten okres zyskuje należną mu rangę.

Opisanie stanu aktualnej wiedzy na jego temat to jedna z ważniejszych zalet interesującej książki Natalii i Krzysztofa Minge – psychologów, terapeutów, rodziców trojga dzieci. Kierując ją do rodziców, opiekunów i wychowawców uczniów szkół podstawowych, autorzy jasno i ciekawie odpowiadają na wiele pytań i wątpliwości, jakie towarzyszą dorosłym. Co ważne, nie ograniczają się tylko do wiedzy teoretycznej – prezentują wiele sposobów na to, jak tę wiedzę praktycznie wykorzystywać w różnych sytuacjach życiowych.

W narrację włączają szereg ciekawostek, porad i przykładów prostych ćwiczeń, które znacznie ułatwiają lekturę (choć i bez nich byłaby ona ciekawa). Szczególną cechą książki Natalii i Krzysztofa Minge jest wskazywanie, jak ważni są rodzice w życiu swoich dzieci. To dzięki nim bowiem „dziecko kształtuje dobre nawyki, uczy się radzić sobie z porażką, buduje obraz samego siebie, który później będzie mu towarzyszył przez całe życie”. Warto o tym pamiętać.
(żet)